Dressoir van donker gebeitst eikenhout bestaande uit drie delen. Een linker en rechter deel met een kastje voorzien van dicht houten deurtje. In het midden twee laden met daaronder een kastje met twee deurtjes voorzien van gekleurd glas-in-lood. Aan de achterzijde zit een gegolfde opstand. De laden en kastjes hebben gedraaide palissanderhouten knoppen
Dressoir, ontworpen en gemaakt door meubelmaker Louis Deen sr. (1880-1971). Hij werd geboren in een arm joods gezin in Amsterdam en leerde het ambacht van meubelmaker van zijn vader. Vervolgens ging hij in de leer bij diverse meubelfabrieken en volgde avondlessen aan de Amsterdamse Kunstnijverheidsschool Quellinus. Zijn ontwerpen voor kleinmeubilair waren zeer succesvol en hij won er bij tentoonstellingen diverse prijzen en eervolle vermeldingen mee. Zijn ontwerpen voor meubels, schilderijlijsten, tabakspotten en dienbladen uit de eerste helft van de jaren twintig ademen de stijl van de Amsterdamse School. In het dressoir van Louis Deen zijn enkele elementen van de Amsterdamse School herkenbaar aanwezig, vooral de donkere kleur die het gebeitste eikenhout een exotisch uiterlijk geeft en de gegolfde opstand aan de achterzijde. Kenmerkend voor het werk van Louis Deen zijn de van palissanderhout gedraaide knoppen aan laden en kasten. De belangrijkste ontwerpers van de Amsterdamse School hadden zich min of meer afgekeerd van de idealistische gedachte van Kunst voor het Volk. Zij legden zich toe op exclusieve voorwerpen en meubilair die voor slechts een klein deel van de bevolking bereikbaar waren. Deen's meubelontwerpen waren terughoudender. Ze combineerden functionaliteit en traditie met modieuze elementen en waren bovendien goedkoper door het gebruik van eenvoudige houtsoorten en triplex. Hierdoor bleven ze betaalbaar voor de modebewuste maar minder kapitaalkrachtige burger. De meubelen van Deen die onder andere ook bij de Bijenkorf verkrijgbaar waren, droegen bij aan de popularisering van de Amsterdamse School waardoor het modieuze meubel voor een breder deel van de bevolking bereikbaar werd.